Approximate number system training with vision or touch in children

Experimental articles
By Fanny Gimbert, Édouard Gentaz, Karine Mazens
English

The approximate number system (ANS) represents and processes quantities from different sensorial modalities. Two issues about ANS were investigated in this study: its malleability and its causal relationship with symbolic numerical performance. Cross-modal (vision and touch) design was used to ensure that malleability concerns ANS acuity but not other factors. In pre- and post-tests, 54 5-year-old children were evaluated on different tasks: visual ANS, haptic ANS, and symbolic numbers. They were assigned to one of three training conditions: visual ANS, haptic ANS, or control. Results showed that no progress was observed in any task, except in the haptic ANS training one. This progression was more likely due to an improvement in haptic exploration processes rather than an improvement in ANS acuity. Moreover, the results suggest rather a lack of causal relationship between ANS and symbolic mathematics. Le système approximatif du nombre (SAN) représente et traite les quantités à partir de différentes modalités sensorielles. Deux questions sur le SAN ont été abordées dans cette étude : sa malléabilité et sa relation causale avec les performances numériques symboliques. Une procédure trans-modale (vision et toucher) a été utilisée pour s’assurer que la malléabilité concernait l’acuité du SAN et non d’autres facteurs. En pré et posttest, 54 enfants de 5 ans ont été évalués avec différentes tâches: SAN visuel, SAN haptique et nombres symboliques. Ils ont été répartis dans une des trois conditions d’entrainement: SAN visuel, SAN haptique, ou contrôle. Les résultats ont montré que les seuls progrès observés concernaient les performances dans la tâche d’entraînement SAN haptique, suggérant plus vraisemblablement une amélioration des processus d’exploration haptique qu’une amélioration de l’acuité du SAN. De plus, les résultats sont plutôt en faveur d’une absence de relation causale entre le SAN et les mathématiques symboliques.

  • approximate number
  • symbolic number
  • training
  • touch
  • children
Go to the article on Cairn-int.info